Matkustajan oikeudet
 

Lentomatkustajan oikeudet

EU on turvannut sinulle tiettyjä oikeuksia silloin, kun lentomatkasi keskeytyy tai tarvitset apua matkustaessasi iän, vamman tai heikon liikuntakyvyn vuoksi.

Näiltä sivuilta saat toimintaohjeita seuraaviin tilanteisiin:

• lentosi on viivästynyt tai peruuntunut
• lennolle pääsysi on evätty
• matkatavarasi ovat kadonneet tai vahingoittuneet
• matkustusluokkasi on muuttunut

Kerromme myös vammaisten ja liikuntarajoitteisten matkustajien oikeuksista lentoliikenteessä.

Ohjeistamme sinua valituksen tekemisessä lentoyhtiölle sekä tarvittaessa viranomaiselle.

Trafi käsittelee esteettömyyteen liittyvät valitukset. Myös liikematkustajat voivat kysyä neuvoa Trafista.  

Trafi valvoo matkustajan oikeuksien toteutumista Suomessa yhteistyössä kuluttaja-asiamiehen kanssa.

Jos kyseessä on valmismatka, saat lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta tai Euroopan kuluttajakeskuksesta.

 

 

 

 

Lentomatkustajan oikeuksia sovelletaan, 

• kun olet lähdössä joltakin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai

• kun olet saapumassa EU:hun jollakin EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

 
 
 
Sivu päivitetty 20.01.2016