eCall-hätäviestipalvelu
 

eCall-hätäviestipalvelu

Lähivuosina Euroopassa yleistyy ajoneuvojen automaattinen hätäviestipalvelu eCall. Palvelua käyttävä auto ottaa onnettomuuteen jouduttuaan automaattisesti yhteyden lähimpään hätäkeskukseen ja ilmoittaa onnettomuuspaikan ja ajoneuvon tyypin. Samalla avautuu myös puheyhteys auton ja hätäkeskuksen välille.

Miten eCall-palvelu toimii? (Hätäkeskuslaitos)

eCall-palvelun avulla apua pystytään lähettämään mahdollisimman pian onnettomuuden tapahduttua oikeaan kohteeseen. Palvelun on arvioitu vähentävän Suomessa vuosittaisia liikennekuolemia 4-5%.

eCall-palvelu tulee pakolliseksi henkilö- ja pakettiautoihin: uudet 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksytyt autot on oltava varustettu eCall-laitteella. Palvelun käyttöönottoa raskaille ajoneuvoille ja kaksipyöräisille suunnitellaan.

Jo nykyään joissakin ajoneuvoissa on valmistajan tarjoamana hätäviestipalvelu, jossa yhteys otetaan ensin valmistajan omaan palvelukeskukseen ja sieltä tarvittaessa edelleen hätäkeskukseen. Nämä palvelut ovat sallittuja jatkossakin, mutta Hätäkeskuslaitos suosittelee mieluummin yleiseurooppalaisen eCallin käyttöä. Tämä johtuu siitä, että ajoneuvovalmistajien omissa hätäpuhelujärjestelmissä on todettu olevan viiveitä ja yhteensopivuusongelmia hätäkeskustoiminnan näkökulmasta tarkasteltuna.

EU on hyväksynyt eCall-säädöspaketin huhtikuussa 2015. Hätäkeskuslaitoksilla on oltava valmius ottaa vastaan eCall-hätäviestejä 1.10.2017 lähtien. Suomessa eCall-valmius toteutetaan uuden hätäkeskustietojärjestelmän käyttöönoton myötä.

Euroopan unionin rahoittamassa I_HeERO-projektissa EU jäsenvaltioiden hätäkeskuksia päivitetään yhteensopiviksi eCall-palvelun kanssa ja varmistetaan järjestelmän toimivuus ennen käyttöönottoa.

 
 

 

Sivu päivitetty 19.09.2016