Lennolle pääsyn epääminen
 

Lennolle pääsyn epääminen

Lennolle pääsyn epäämisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa lentoyhtiö ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyy kuljettamasta sinua lennolla, vaikka sinulla on voimassa oleva lippu ja olet ilmoittautunut lennolle ajoissa.

Usein puhutaan myös ylivarauksesta. Ylivaraus tarkoittaa tilannetta, jolloin kaikki lipun ostaneet matkustajat eivät mahdukaan varaamalleen lennolle.

Varauksesta luopuminen vapaaehtoisesti

Jos kaikki matkustajat eivät mahdu varaamalleen lennolle, lentoyhtiön on etsittävä ensin vapaaehtoisia, jotka voivat luopua lennostaan etuuksia vastaan. Lentoyhtiö ja sinä voitte sopia, minkälaisia etuuksia vastaan varauksesta luopuminen tapahtuu.

Jos luovut varauksestasi vapaaehtoisesti, sinulla on lisäksi oikeus valita joko lipun hinnan palauttaminen tai lennon uudelleenreititys.

Entä jos en halua luopua paikastani vapaaehtoisesti, mutta en silti pääse varaamalleni lennolle?

Jos koneeseen pääsysi evätään vastoin tahtoasi ja ilman hyväksyttävää syytä, olet oikeutettu vakiokorvaukseen. Lisäksi voit valita kahdesta vaihtoehdosta:

  • Lennon uudelleenreititys, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen
    • mahdollisimman pian tai
    • sinulle myöhemmin sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.
  • Lipun hinnan palauttaminen, jolloin lentoyhtiön on palautettava lipun hinta 7 päivän kuluessa.
    • Lentoyhtiön on maksettava lipun hinta kultakin matkan osalta, sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä.
    • Jos matka joudutaan perumaan välilaskun aikana, sinulla on oikeus myös ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.
    • Huomaathan, että jos perut lentosi, luovut samalla oikeudestasi huolenpitoon odotusaikana. Tämä tarkoittaa sitä, ettet voi esittää lentoyhtiölle korvausvaatimusta peruutuksen jälkeen aiheutuneista ateria-, puhelin-, majoitus- tai kuljetuskuluistasi.

Lentoyhtiön tulee tarjota sinulle huolenpitoa

Jos koneeseen pääsysi evätään ja joudut odottamaan korvaavaa lentoa, lentoyhtiön on tarjottava sinulle odotusaikana huolenpitoa:

 

  • aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan
  • kaksi maksutonta puhelua tai sähköpostiviestiä
  • hotellimajoitus sekä kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä, silloin kun yöpyminen on välttämätöntä.

Vakiokorvaus

Jos lennolle pääsysi on evätty vastoin tahtoasi ja ilman hyväksyttävää syytä, sinulla on oikeus vakiokorvaukseen. Vakiokorvaus määräytyy lennon pituuden ja mahdollisesta uudelleenreitityksestä aiheutuneen viivästyksen mukaan.

Matka Viivästys määränpäässä Korvaus
 alle 1500 km 0-2 h  125 €
 alle 1500 km yli 2 h  250 €
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km 0-3 h  200 €
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km yli 3 h  400 €
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km 0-4 h  300 €
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km yli 4 h  600 €


Lentoyhtiö voi maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.

Lentoyhtiö voi vapautua vakiokorvauksen maksamisesta vain, jos lennolle pääsyn epäämiselle on hyväksyttävä syy

Hyväksyttäviä syitä lennolle pääsyn epäämiselle ovat esimerkiksi:

 

  •  lentoyhtiön antamien ohjeiden noudattamatta jättäminen
  • myöhästyminen lähtöselvityksestä
  • puutteelliset matkustusasiakirjat
  • uhkaava käytös

Jos lentoyhtiöllä on hyväksyttävä syy koneeseen pääsyn epäämiselle, sinulla ei ole yllä lueteltuja oikeuksia.

Valituksen tekeminen lentomatkasta lentoyhtiölle tai viranomaiselle.



Näitä oikeuksia sovelletaan,

• kun olet lähdössä joltakin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai

• kun olet saapumassa EU:hun jollakin EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

 
 
 

 

Sivu päivitetty 03.12.2015