Lennon peruuntuminen
 

Lennon peruuntuessa voit valita uudelleenreitityksen tai saada rahasi takaisin

Jos lentosi perutaan, voit valita kahdesta vaihtoehdosta:

  • Lennon uudelleenreititys, jolloin lentoyhtiön on tarjottava korvaava lento vastaavilla ehdoilla matkakohteeseen
    • mahdollisimman pian tai
    • sinulle myöhemmin sopivana ajankohtana, jos paikkoja on saatavilla.
  • Lipun hinnan palauttaminen 7 päivän kuluessa.
    • Lentoyhtiön on maksettava lipun hinta kultakin matkan osalta, sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä.
    • Jos matka joudutaan perumaan välilaskun aikana, sinulla on oikeus myös ilmaiseen paluulentoon lentolipun osoittamaan lähtöpaikkaan.
    • Huomaathan, että jos perut lentosi, luovut samalla oikeudestasi huolenpitoon odotusaikana. Tämä tarkoittaa sitä, ettet voi esittää lentoyhtiölle korvausvaatimusta peruutuksen jälkeen aiheutuneista ateria-, puhelin-, majoitus- tai kuljetuskuluistasi.

Lentoyhtiön tulee tarjota sinulle huolenpitoa

Jos lentosi perutaan ja joudut odottamaan korvaavaa lentoa, lentoyhtiön on tarjottava sinulle odotusaikana huolenpitoa: 

  • aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan
  • kaksi maksutonta puhelua tai sähköpostiviestiä
  • hotellimajoitus sekä kuljetus lentoaseman ja hotellin välillä, silloin kun yöpyminen on välttämätöntä.

 

Lennon peruuntuessa voit vaatia lentoyhtiöltä vakiokorvausta

Korvaussumma määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä johtuvan viivästyksen mukaan.

Matka Viivästys määränpäässä Korvaus
 alle 1500 km 0-2 h  125 €
 alle 1500 km yli 2 h  250 €
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km 0-3 h  200 €
EU:n sisäinen lento yli 1500 km tai EU:n ulkopuolelle suuntautuva lento 1500 - 3500 km yli 3 h  400 €
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km 0-4 h  300 €
Lento EU:n ulkopuolelta (lähtevä/saapuva), lennon pituus yli 3500 km yli 4 h  600 €

Lentoyhtiö voi maksaa korvauksen käteisenä, pankkisiirtona, sekillä tai matkustajan allekirjoittamalla suostumuksella matkakuponkeina tai muina palveluina.

Oikeutta vakiokorvaukseen ei ole, jos lennon peruuntumisesta on ilmoitettu ajoissa tai syynä ovat poikkeukselliset olosuhteet

Lennon perumisesta on ilmoitettu ajoissa, jos olet saanut ilmoituksen

  • vähintään 2 viikkoa ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa
  • vähintään 7 päivää ja enintään 2 viikkoa ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan 2 tuntia aikaisempi tai saapumisaika määräpaikkaan alle 4 tuntia alkuperäistä myöhempi.
  • alle 7 päivää ennen lähtöaikaa ja tarjottu vaihtoehtoista kuljetusta, jonka lähtöaika olisi korkeintaan tuntia aikaisempi ja saapumisaika määräpaikkaan alle 2 tuntia alkuperäistä myöhempi.

Poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan tilannetta, jota lentoyhtiö ei olisi voinut välttää vaikka se olisi toteuttanut kaikki toimenpiteet, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan yleensä esim. työtaistelu, lentämiseen sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa lennon viivästymisen tai peruuttamisen.

Lennon peruminen voi johtua myös teknisestä viasta. Lentokoneessa ilmennyttä teknistä vikaa ei lähtökohtaisesti katsota poikkeukselliseksi olosuhteeksi. EY-tuomioistuin on linjannut lentokoneiden teknisistä vioista ennakkopäätöksessä C-257/14.

Lentoyhtiöllä on näyttövelvollisuus siitä, että lennon peruminen johtui poikkeuksellisista olosuhteista ja että niitä ei olisi voitu välttää tilanteeseen soveltuvilla toimenpiteillä.

Lentoyhtiön tulee antaa sinulle riittävä selvitys lennon peruuntumisen syystä sekä osoitettava mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt tilanteen välttääkseen.

Valituksen tekeminen lentomatkasta lentoyhtiölle tai viranomaiselle.

 

Näitä oikeuksia sovelletaan, 

• kun olet lähdössä joltakin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai

• kun olet saapumassa EU:hun jollakin EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Sivu päivitetty 03.12.2015