Matkustusluokan muuttuminen
 

Alempaan matkustusluokkaan sijoittamisesta voit vaatia korvausta

Jos lentoyhtiö sijoittaa sinut korkeampaan matkustusluokkaan kuin lentolippusi oikeuttaisi, se ei voi vaatia siitä lisämaksua.

Jos joudut matkustamaan alemmassa matkustusluokassa kuin hankkimasi lentolippu oikeuttaisi, lentoyhtiön on maksettava takaisin osa lentolipun hinnasta 7 päivän kuluessa.

Korvaus määräytyy lennon pituuden mukaan:

  • 30 % lipun hinnasta, jos lento on alle 1 500 km pitkä
  • 50 % lipun hinnasta, jos lento on EU:n sisäinen ja yli 1 500 km pitkä tai lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on 1 500–3 500 km pitkä.
  • 75 % lipun hinnasta, jos lento saapuu EU:n ulkopuolelle ja on yli 3 500 km pitkä. Tähän kuuluvat myös EU:n jäsenmaiden Euroopan ulkopuoliset alueet kuten Kanariansaaret tai Ranskan Polynesia.

 Valituksen tekeminen lentomatkasta lentoyhtiölle tai viranomaiselle.

Näitä oikeuksia sovelletaan, 

• kun olet lähdössä joltakin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai

• kun olet saapumassa EU:hun jollakin EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

 
 
 
Sivu päivitetty 03.12.2015