Energiamerkin tietoluettelo
 

Käytetyn henkilöauton energiamerkki

Tietoluettelo

Rekisterissä olevan henkilöauton energiamerkinnästä löytyvät seuraavat tiedot:

Merkki ja malli Merkki ja malli on muodostettu seuraavasti: valmistajan ilmoittama automallin merkki ja kauppanimi sekä korimalli, ovien lukumäärä ja iskutilavuus
Korimalli Korimalli voi olla avoauto, coupe, farmari, monikäyttö, sedan, hatchback tai muu. Valmistajat käyttävät korimalleja soveltaen omiin malleihinsa.
Käyttövoima Energialähde on ajoneuvoon ”tankattava” ajoenergia. Sähkömoottorilla varustettujen hybridiautojen ensisijainen polttoaine on yleensä bensiini.
Iskutilavuus Iskutilavuus on moottorin iskutilavuus kuutiosenttimetreinä (cm3). Ks. moottorin iskutilavuus.
Ovien lukumäärä Auton ovien lukumäärä. Farmari- ja tila-autoissa (MPV = Multi Purpose Vehicle) joissain malleissa lasketaan mukaan myös takaluukku riippuen valmistajasta.
Hiilimonoksidit: CO-päästöt CO- eli hiilimonoksidipäästöt ilmoitetaan grammoina ajokilometriä kohden (g/km). Hiilimonoksidi eli häkä on väritön, hajuton ja mauton myrkyllinen kaasu.
CO2-päästöt CO2- eli hiilidioksidipäästöt ilmoitetaan grammoina ajokilometriä kohden. Hiilidioksidi ei ole myrkyllinen kaasu, ja sitä esiintyy ilmakehässä normaalisti. Se on kuitenkin suurin kasvihuoneilmiön aiheuttaja. Hiilidioksidipäästön määrä kasvaa suorassa suhteessa auton polttoaineenkulutuksen kasvuun.
Typenoksidit NOx-päästöt NOx eli yleisnimeltään typenoksidit ilmoitetaan grammoina ajokilometriä kohden (g/km). Typenoksidit ovat värillisiä, pistävän hajuisia ja myrkyllisiä kaasuja, jotka voivat olla vaarallisia keuhkojen limakalvoille.
Hiilivedyt HC HC eli yleisnimeltään palamattomat hiilivedyt ilmoitetaan grammoina ajokilometriä kohden (g/km). Hiilivedyt muodostavat typenoksidien ja auringonvalon vaikutuksesta oksidantteja, jotka voivat aiheuttaa mm. limakalvoärsytystä.
HC + NOx HC + NOx -rivillä ilmoitetaan hiilivetyjen ja typenoksidien yhteenlaskettu summa (g/km).
Maantiekulutus EU-maantiekulutus on tyyppihyväksyntätesteissä mitattu arvo, joka on saatu maantieajoa simuloivassa 7,1 km:n pituisessa mittausajossa.
Kaupunkikulutus EU-kaupunkikulutus on tyyppihyväksyntätesteissä mitattu arvo, joka on saatu kaupunkiajoa simuloivassa 4,05 km:n pituisessa mittausajossa.
Yhdistetty kulutus EU-yhdistetty kulutus on edellisten yhdistelmä. Koska ajosyklit ovat eri pituiset, kyseessä ei ole lukujen suora keskiarvo. Kaupunkikulutuksen osuus on n. 36 % lukemasta.
Ohiajomelu Ohiajomelu ilmoitetaan desibeleinä dB(A) ja arvo saadaan, kun mitataan direktiivin mukaisesti ohiajavan auton melu.

 

 
 
Sivu päivitetty 24.06.2014