Uutinen
 

Suomesta digitaalisen ja innovatiivisen liikenteen koekenttä

10.5.2016 9.00

Suomi haluaa olla eturintamassa liikenteen automatisaatioon varautumisessa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämisessä. Liikenneviranomaisilla on merkittävä rooli automaattiajamisen mahdollistajina.

Trafin luotsaama Liikennelabra on sateenvarjo, jonka alla toimijat voivat markkinoida omia liikenteen kokeiluja ja hankkeitta. Liikennelabrassa yhdistyvät liikkumisen digitaalisten ratkaisujen edistäminen, kokeilukulttuuri sekä julkisen ja yksityisen sektorin tiivis yhteistyö.
”Voimassa oleva tieliikennelainsäädäntö mahdollistaa esimerkiksi automaattiautokokeilut jo nykyisellään eikä erillistä lakiuudistusta tarvita. Automaattiautojen kokeiluista kiinnostuneet tai niitä suunnittelevat tahot voivatkin olla yhteydessä Trafiin. Autamme mielellämme esimerkiksi ajoneuvojen teknisen hyväksynnän ja rekisteröinnin kanssa”, kertoi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Kari Wihlman avatessaan Trafi Tie 2016 -seminaarin tänään tiistaina 10.5. Finlandia-talossa.

Uusien ratkaisujen rohkeat kokeilut – jättirekat ja romutuspalkkiokokeilu

Tavanomaista suurempien rekkojen kokeilukäyttö tieliikenteessä on jo hyvässä vauhdissa. Trafi myöntää suurten yhdistelmien kokeiluluvat.

”Suuremmalla kuljetuskapasiteetilla tavoitellaan pienempää energiankulutusta kuljetettuun hyötykuormaan nähden. Se tarkoittaa suoraan päästöjen ja kustannusten laskua. Etenkin kevyen tavaran kuljetuksissa pituuden kasvattamisella on saatu erinomaisia tuloksia käytännön kokeissa, joita on ajettu lähes 2 milj. kilometriä”, totesi Wihlman.
Viime vuonna toteutettu romutuspalkkiokokeilu ylitti kaikki odotukset, sillä kokeilun myötä romutukseen päätyi keskimäärin 19 vuotta vanhoja autoja suoraan liikenteestä. Tilalle saatiin 8 000 vähäpäästöistä uutta autoa.

”Auton elinkaareen loppuun kohdistuva hinnoittelumekanismi onkin erittäin tehokas keino uudistaa autokantaa. omutuspalkkiokokeilun kaltaisia kampanjoita kannattaakin toteuttaa myös jatkossa. Yksi tai kaksi kokeilua ei kuitenkaan muuta autokantaa vaan tarvitaan pysyviä ratkaisuja”, sanoi Wihlman.

Lisätietoja

tieliikennejohtaja Marko Sillanpää, p. 029 5345 210, marko.sillanpaa(at)trafi.fi, twitterissä @MarkoSillanp